Ten wpis będzie krótki i będzie uzupełnieniem mojej opinii o Forza 750, opowiem jak poprawiłem fabrykę.
Z wpisu dowiesz się:
- Jak zrobić zasilanie na kierownicy
- Po co mi było drugie zasilanie
- Czy ulepszenie kanapy jest potrzebne
- Jak zrobić regulowaną szybę
Energia w zasięgu ręki czyli gniazdo USB-C na kierownicy
Jak już wiesz Honda w swoim skuterze klasy GT - jak go nazywa - zrobiła tylko gniazdo pod siedzeniem. Jak wiadomo znacznie bardziej praktyczne było by to gniazdo w okolicy kierownicy, aby ładować telefon czy nawigację. Cóż fabryka takiego gniazda nie daje, więc dorobiłem je samemu.
Gniazdo USB-C na kierownicy Honda Forza 750 |
Pierwsze zastanawiałem się gdzie zrobić gniazdo żeby jak najmniej dziurawić plastiki w "kokpicie", myślałem myślałem aż z pomocą przyszły produkty Daytona - drogie, ale dobrej jakości i przemyślane akcesoria do m.in. jednośladów.
Tak więc po konsultacji moich pomysłów z doktorem gdzie serwisuje Pegi padło na gniazdo Daytona - link.
Ja wykorzystałem model Daytona USB-C Slim, które p. Adam zamontował na kierownicy między plastikami. W sumie można powiedzieć że dokonał niemożliwego, bo w ASO powiedzieli że nie da się tego gniazda zainstalować na kierownicy bez cięcia plastików….a p. Adam to zrobił czyli "cudotwórca" 😀.
Gniazdo USB-C na kierownicy Honda Forza 750 |
Gniazdo sprawdza się bardzo dobrze, szybko ładuje telefon - moc to 18W -, a kiedy jest nieużywane posiada zabezpieczenie w postaci dużej gumowej zaślepki. Samo gniazdo - technicznie - posiada "przetwornice" i bezpiecznik na kablu co czyni je (podobno) bezpiecznym. Na aspekcie technicznym się nie znam, ale z praktyki wiem że z takim gniazdem można spokojnie jeździć nawet w ulewnym deszczu.
Odkryj ukryty potencjał hamulców 😜
To jak zasilanie na kierownicy już jest, to zostało gdzieś zamontować uchwyt na nawigację i telefon.
Ja wykorzystałem do tego ukryty gwint. Honda X-ADV i Forza 750 (i pewnie jeszcze parę innych modeli) mają takie same zbiorniczki na płyn hamulcowy. Forza 750 ma lusterka na czaszy, a X-ADV na kierownicy, wkręcane właśnie w zbiorniczki z płynem hamulcowym.
Gwint pod lusterka w zbiorniczku z płynem hamulcowym |
I co z tego? A no to że w Forza 750 te gwintowane otwory są wolne - fabryka zaślepiła je jakimś plastikiem, który jak usuniesz to zobaczysz miejsce z gwintem do wykorzystania.
Ja wkręciłem tam kulki 1 calowe na których można instalować uchwyty "typu RAM". Woziłem tam telefon, bo blisko miałem gniazdo USB-C z zasilaniem i takie rozwiązanie bardzo dobrze się sprawdzało. Telefon był w zasięgu wzroku, a w upalne dni w trakcie jazdy chłodził go pęd powietrza.
Gwint można wykorzystać pod uchwyt na telefon |
Aktualnie w przyszłości planuje zakup kamery 360, która wyląduje na tej kulce, a nawigację przeniosłem gdzie indziej.
Honda Forza 750 gniazdo Daytona USB-C na kierownicy i kulka 1" typu RAM |
Regulowana wysokość szyby
W Honda Forza 750 szyba fabrycznie nie jest regulowana. Jednak rynek nie lubi próżni, więc ta luka została szybko wypełniona i można dostać adaptery które umożliwiają regulacje wysokości w zakresie około 5 cm.
![]() |
Adaptery do regulacji wysokości szyby - zakres 5cm |
U mnie się to sprawdziło, bo po podniesieniu szyby maksymalnie do góry już pęd powietrza nie urywał mi głowy. Co prawda przy moim wzroście 187cm powietrze nadal waliło w kask nieco powyżej uszów, ale było to o niebo lepiej niż na fabrycznym ustawieniu. Na przeloty autostradowe w sam raz, a jak jechałem wolniej w temperaturach powyżej 25C to szyba w dół i mogłem nieco chłodzić się na klatce piersiowej.
Ogólnie polecam, szczególnie że w chinach można znaleźć ten wynalazek za parę groszy i działa równie dobrze jak "markowe" adaptery.
U mnie niestety szyba przestała się sprawdzać po przerobieniu siedzenia, które znacząco podwyższyłem, a ostateczna decyzja o zdemontowaniu tego adaptera zapadła jak zainstalowałem dodatkowy uchwyt "pod telewizor", ale brak w wysokości szyby nadrobiłem deflektorem.
Uchwyt "na telewizor" i drugie zasilanie
Żeby mieć nawigację jeszcze bardziej na widoku i mieć ją jeszcze większą, zainstalowałem dodatkowy uchwyt z poprzeczką/pałąkiem, mocowany na tych samych śrubach na których przykręcana jest szyba.
![]() |
Uchwyt na telefon za szybą Honda Forza 750 |
Zabawna sprawa bo gość, który na parkingu podjechał do mnie na Goldwingu z którego grała muzyka tak głośno że słyszeli ją wszyscy dookoła - prócz niego - śmiał się ze mnie że telewizor sobie zrobiłem i "mam nawet większy wyświetlacz od niego". Fakt wygląda to dziwnie, nawet śmiesznie - widać pozazdrościłem dużego wyświetlacza Afryce Twin albo Triumphowi Tigerowi -, ale cel uświęca środki 😁 Moim celem było mieć na widoku nawigację, a w zasadzie 2 nawigację i cel został osiągnięty.
Na razie testy były dość krótkodystansowe, bo zima mnie zastała, więc z tym rozwiązaniem zrobiłem nieco ponad tysiąc kilometrów, ale póki co dobrze się zapowiada. Przed wakacjami 2024 jeszcze przeprowadzę testy żeby mieć pewność iż jadąc daleko od domu będę korzystał z rozwiązania któremu mogę zaufać. Moją opinię na temat sprzętu jaki wykorzystałem do tego celu szukaj w oddzielnym wpisie.
Wracając, po co mi 2 nawigacje. Otóż jedna to nawigacja motocyklowa na której planuje trasy i prowadzi po zakrętach. Druga to mapy np.: od googla gdzie widzę aktualne warunki drogowe, niebezpieczeństwa w trasie w tym kontrole stróżów prawa 😉.
Oczywiście do uruchomienia telewizora jest potrzebne zasilanie. Żeby je doprowadzić znów chciałem uniknąć dziurawienia plastików i znów narodził mi się pewien pomysł. Po konsultacji z p. Adamem - od teraz nazwijmy go pieszczotliwie doktorem Honda, ponieważ w tej marce się specjalizuje - ustaliłem że mój pomysł jest realny do wykonania.
Znów kupiłem sprawdzony sprzęt Daytona, tym razem gniazdo Daytona USB-C - link.
Gniazdo USB-C Daytona za szybą |
Dr. Honda znów dokonał niemożliwego i zainstalował gniazdo bez ani jednej dziurki, wyprowadził kabel z pod plastików przez otwór gdzie jest uszczelka między śrubami i szybą - wymagało to dużo pracy i czasu, ale się opłaciło.
Honda Forza 750 tablet jako nawigacja |
Uchwyt poprzeczka jaki wykorzystałem do zamocowania trzymadełka pod telefon - link.
Kanapa
Oryginalna kanapa Pegi była w sumie…fajna. Była ciekawie wyprofilowana i dobrze się w niej siedziało, ale była zbyt twarda. Po paru godzinach tyłek zaczynał już boleć. Ja zdecydowałem się swoją kanapę zmodyfikować. Oczywiście robiłem to w sezonie więc nie mogłem zostać bez sprzętu, i znów pojawiła się potrzeba - która jest matką wynalazku - i wynalazłem że X-ADV i Forza 750 mają taką samą kanapę, znaczy to samo mocowanie, zamykanie, ogólnie kształt wytłoczki. Tak więc że kanapy do Forzy nie mogłem dostać to kupiłem uszkodzoną od X-ADV'a za parę złotych i oddałem do krawca.
![]() |
Oryginalna kanapa Forza 750 - zwróć uwagę na jej profil |
Poszukując wykonawcy byłem u dwóch tapicerów meblowych i jednego od samochodów. Cóż nie przekonali mnie. Dwóch twierdziło że "co to za problem uszyć siedzenie", jeden coś kręcił, więc szukałem nadal.
Ostatecznie modernizacje robił mi Bartosz z splinter.com.pl. - nie, nie jest to tekst sponsorowany po prostu jestem zadowolony z jego usługi więc ją polecam dalej. Splinter specjalizuję się w modyfikacji siedzeń motocyklowych.
Bartek ma doświadczenie i z ogromną cierpliwością realizował moje fanaberie i głupoty.
Doradzał też coś co może się sprawdzić co nie, ja oczywiście wiedziałem lepiej więc zrobił kanapę tak jak chciałem i.... jak ją odebrałem pojeździłem na niej tydzień i stwierdziłem że przesadziłem i oddałem ją drugi raz do poprawek.
Drugie podejście było już dobre i kanapa w tej chwili bardzo dobrze się sprawdza.
W trakcie całego procesu przerabiania kanapy przymierzałem się do niej, aczkolwiek to było założenie na motocykl przejażdżka może 15 minut, co było błędem.
Bartek namawiał mnie i polecał żebym wziął kanapę i pojeździł z nią parę dni, aby mieć pewność czy jest dobrze. Jest to możliwe zwłaszcza że nie musisz być tam osobiście tylko możesz kurierem kanapę przesłać i odebrać.
Ja tego nie chciałem robić, to znaczy podjechałem do niego, przełożyłem kanapę, przejechałem się 10 minut i to był błąd, bo po 10 minutach nie wyszły te mankamenty które wyszły później i wymagana była druga poprawka.
Dlatego jeżeli chcesz przerobić kanapę mocno względem oryginału, a nie tylko ją nieco zmiękczyć polecam ją odebrać, zamontować na motocyklu i pojeździć przez parę godzin żeby mieć pewność czy idzie to w dobrym kierunku.
Zmodyfikowana kanapa Honda Forza 750 |
Ja swoją kanapę nieco przesunąłem do tyłu i podniosłem do góry żeby mieć jeszcze bardziej proste nogi. Podniosłem ją około 8 cm dlatego adapter do regulacji wysokości szyby przestał się sprawdzać. Prócz wyprostowania nóg przede wszystkim kanapę zmiękczyłem i to bardzo, teraz jest super. Tu jestem wdzięczny Bartkowi że namówił mnie jednak, aby odpuścić żel i zrobić to tak jak on robi czyli na memo gąbkach. Kiedyś miałem kanapę z wkładką żelową i nie było jakoś rewelacyjnie miękko dlatego teraz postanowiłem spróbować czegoś innego i to był strzał w dziesiątkę, bo jest bardzo przyjemnie. Nawet na dziurach już tak nie obrywam po kręgosłupie, bo kanapa dość dobrze tłumi. Dodatkowy gadżet: zażyczyłem sobie matę grzejną. Bartosz doradził które maty grzejne są lepszej jakości i poleca, następnie zamontował ją, dr. Honda podłączył elektrykę i wszystko gra....znaczy grzeje w tyłek.
Wykorzystałem uniwersalną podgrzewającą matę do siedziska marki SHARK. Żeby znów nie dziurawić plastików do montowania przycisku to guzik również jest umiejscowiony w kanapie - link1, link2.
Czego mi nadal brakuje
Jedyną rzeczą której nadal mi brakuje w Pegi, a którą ma X-ADV to podnóżki do stawania na motocyklu. Nie w terenie, ale czasem po bardzo dziurawej drodze albo jak się asfalt skończy przydałoby się unieść i ten brak najbardziej odczułem w Bośni i Hercegowinie.
Gdzieś w internecie znalazłem że ktoś sprzedaje takie podnóżki do Forzy tyle że wyglądają kiepsko i drogie są potwornie... będę się zastanawiał, ale póki co wygląda że zmiękczenie kanapy rozwiązało problem obijania kręgosłupa na dziurach.
![]() |
Forza 750 podnóżki do jazdy na stojąco |
To tyle, na rok 2024 planujemy z kolegą Konradem kolejne dalekie podróże na których pewnie znowu wyjdzie jakie gadżety trzeba sobie dorobić, a z jakich zrezygnować, może zmienić moto, a później znowu uznamy że nasze maszyny są najlepsze do naszych potrzeb...
i tak w Qłko 😄
Lista wykorzystanych produktów:
Komentarze
Prześlij komentarz