Cześć
Czy chodził ci po głowie pomysł zakupu nowego motocykla?
Może zastanawiasz się jak to jest kupić motocykl za granicą?
W tym krótkim wpisie na bazie moich doświadczeń opowiem, jak wygląda procedura zakupu nowego motocykla w ramach Unii Europejskiej i odpowiem na pytanie czy to się opłaca.
W skrócie:
- Punkt pierwszy to znalezienie motocykla, który ci odpowiada
- Punkt drugi sprawdzenie jego ceny i dostępności w Polsce oraz zagranicą
- Kolejny krok to zakup motocykla
- Następnie sprowadzenie pojazdu do kraju
- Opłacenie podatku VAT
- Rejestracja motocykla
I jazda.
Procedura zakupu
Teraz powiem bardziej szczegółowo o każdym z tych punktów.
Punkt pierwszy znalezienie motocykla
Punkt pierwszy "znalezienie motocykla który Ci odpowiada" ... cóż jest tematem rzeką, bo to czego szukasz, jest mocno powiązane z tym czego potrzebujesz, na co masz kasę itd...dlatego w tym wpisie nie będę się nad tym rozwodził, bo zakładam, że już masz upatrzony swój wymarzony sprzęt.
Przejdę więc od razu do punktu drugiego, czyli ceny.
Sprawdzenie ceny i dostępności motocykla
Kolejny punkt to sprawdzenie ceny i dostępności wybranej maszyny.
W moim przypadku, kiedy kupowałem CRF1100 różnicy w cenie nie były tak ogromne ogromna była różnica w dostępności.
W Polsce nie było tych motocykli, a jedyny egzemplarz, który znalazłem był na drugim końcu kraju i to jeszcze w kolorze jak mnie nie odpowiadał.
Natomiast na terenie Słowacji u dilera był dostępny od ręki w moim “wymarzonym” czarnym kolorze.
Znaczy różnica w cenie na początku wydawała się duża jednak jak zobaczysz pod koniec wpisu po opłaceniu podatków w tłumaczeniu dokumentów różnica się zmniejszyła.
Co zauważyłem to fakt iż motocykle Honda są zbliżone cenowo, Suzuki mają większe różnice. Ostatnio liczyłem z kimś na przykładzie Hayabusy wyszło, że można ją kupić w Czechach około 17 000 zł taniej i to już po opłaceniu wszystkich podatków i tłumaczeń w Polsce!
Zakup motocykla
Dzwonisz czy piszesz do dilera ustalasz konkretnie co chcesz kupić. Ważne jest na tym etapie, żeby zaznaczyć, iż będzie to Wewnątrzwspólnotowe Nabycie Pojazdu, czyli ma wystawić fakturę na 0% VAT.
Następnie jak otrzymasz taką fakturę płacisz i motocykl jest Twój 😃.
Sprowadzenie motocykla do Polski
Tutaj według przepisów dokonując Wewnątrzwspólnotowego Zakupu Nowego Środka Transportu Lądowego środek ten nie jest zarejestrowany więc musisz go przewieźć do Polski “na przyczepce”. Oczywiście można próbować dogadać się z salonem, że zarejestrujesz, przyjedziesz z tablicą rejestracyjną i wrócisz już na motocyklu…, ale nie byłoby to zgodne z przepisami więc nie namawiam 😜.
Kwestie zorganizowania transportu to jest tylko zaradność i możliwości, dlatego nie będę się rozpisywał. Jeżeli masz hak i przyczepkę sprawa jest prosta, jeżeli masz hak w samochodzie wystarczy wynająć przyczepkę. Możesz też skorzystać z „trafi kara” czy innych wypożyczalni samochodów dostawczych lub nawet profesjonalnych firm zajmujących się transportem motocykli.
Po przywiezieniu do Polski sprawa robi się ciekawsza i nad tym teraz się będę rozpisywał.
Podatek
Po sprowadzeniu, a właściwie po zakupie motocykla w przypadku osoby fizycznej jest 14 dni od daty zakupu - czyli od wystawienia faktury - na zapłacenie podatku.
Dla motocykli w Polsce jest to tylko VAT czyli należy zapłacić podatek 23%. Dlatego też przy zakupie należy powiedzieć, że jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie pojazdu i sprzedający dealer nie nalicza VAT ’u tamtejszego kraju. Ty płacisz podatek zgodnie ze stawką w swoim kraju.
Według przepisów podatkowych w 2024 i 2025 też pojazd nowy to takie które jest zarejestrowany krócej niż 6 miesięcy lub ma przejechane mniej niż 6000 km. Mówię o tym dlatego że jeżeli chcesz kupić używany np. motocykl demo to - jeżeli spełnia jeden z tych warunków - w Polsce i tak wpadnie w przepisy pojazdu nowego i należy zapłacić VAT.
Jak wyliczyć stawkę podatku?
Przepisy mówią, że jako kurs do przeliczenia np. euro na złote należy wziąć średni kurs według NBP z dnia roboczego poprzedzającego zakup, czyli jeżeli kupisz motocykl drugiego sprawdzasz jaki był średni kurs NBP pierwszego (albo wcześniejszego dnia roboczego, jeżeli to akurat jest weekend czy święta).
Na podstawie tego kursu przeliczasz wartość swojego zakupu na złotówki wynikiem jest, ile pojazd kosztował w złotych. Następnym mnożysz to razy 23% - czyli wartość VAT obowiązującego w Polsce w chwili pisania tego tekstu - wynikiem jest podatek, który musisz zapłacić.
Do zapłacenia podatku wykorzystujesz formularz deklaracja VAT-10 oraz informacja VAT-23.
Po wypełnieniu tych formularzy wysyłasz je do urzędu.
Wtedy, kiedy ja to robiłem nie było jeszcze dostępnej wersji elektronicznej więc ostatecznie musiałem się udać z wersjami papierowymi do urzędu teraz już da się to złożyć tak samo jak się rozlicza PIT tj. elektronicznie.
Rejestracja pojazdu
Tutaj jest bardzo różnie, ponieważ co urząd to inne podejście.
Generalnie do zarejestrowania motocykla potrzebne będzie tłumaczenie dokumentów - musi to zrobić tłumacz przysięgły, więc gugiele nie wystarczą.
Tutaj jest największa rozbieżność ponieważ na YT można znaleźć takich co tłumaczyli tylko fakturę, do takich jak ja na przeciwnym biegunie co tłumaczyli wszystko.
Na pewno konieczne jest tłumaczenie potwierdzenia nabycia, czyli faktury - to na 100%.
Osobiście doradzam uzbroić się w cierpliwość i tylko z przetłumaczoną fakturą oraz resztą oryginalnych dokumentów iść "do okienka". Tam dowiesz się co ci jest potrzebne lub przy odrobinie szczęścia uda ci się zarejestrować pojazd.
Chcesz znać całą historię ze szczegółami jakie wyzwania trafiłem już po sprowadzeniu motocykla do polski zapraszam na YT :)
Czy to się opłaca
Tak, generalnie transport i formalności to koszt około 2-3 tys. PLN, więc jeśli różnica w cenie jest większa to znaczy „się opłaca”.
Jeśli nie to znaczy że może poza granicami Polski dostępność jest większa i się opłaca nie dla pieniędzy lecz dla (jak to mówi Bawarskie Motoren Werke) „Radości z jazdy” – zamiast czekania kilka miesięcy, aż polski diler łaskawie sprowadzi pojazd.
Komentarze
Prześlij komentarz